bagis-scout-bg-kompass

För scouter och deras familjer

Välkommen som scout hos Bagarmossens scoutkår!

Här finns information både för dig som scout och för din familj!

I Scouterna får barn och unga möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Scoutdräkten
Utrustning och packlistor
Mitt medlemskap
Adressändring
Integritetspolicy

Hur kan jag som vuxen engagera mig?

Äventyr och kompisar

Scouterna ger barn, ungdomar och vuxna i hela samhället möjlighet till en utvecklande och rolig fritid full av äventyr och gemenskap.

Vår verksamhet bygger på att alla i gruppen ska vara med. Scouterna är själva med och planerar sina möten. Vi lär oss nya saker genom att pröva dem, istället för att läsa oss till hur man ska göra. Och vi utvecklas som människor genom att testa våra egna förmågor.

Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi har på oss den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, vilka intressen och tillhörighet vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, en scout-t-shirt eller en scout-pikétröja med märken. Till det har vi en scouthalsduk med sölja. Att ha likadana kläder skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutskjorta

Du kan köpa en scouttröja, scoutmärken, andra scoutkläder och massor av coola scoutprylar i scouternas egna webbshop eller köpa begagnat. Det finns ibland annonser i scoutlokalen, i kårens privata Facebookgrupp eller i mer allmänna grupper på Facebook.

I scouternas webbshop kan du också läsa mer om scoutmärken och var du ska fästa dem.

Kolla gärna med kåren eller avdelningen innan du handlar, eftersom det ibland görs gemensamma beställningar.

Utrustning och packlistor

Här finns listor med saker som är bra att ha när du hänger med på våra äventyr. Det finns en kortare lista om åka på hajk och en lite längre lista om du ska åka på sommarläger.

Ibland kan kåren låna ut saker, till exempel vara en sovsäck, liggunderlag eller en ryggsäck. Det kan också vara bra att önska sig utrustning eller scoutskjorta i present eller julklapp.

Mitt medlemskap

I medlemsavgiften ingår det mesta som vi gör inom verksamheten. Som medlem får du också en av scouternas tidningar.

Medlemskapet förnyas varje gång du betalar medlemsavgiften. Som medlem i scouterna blir du också medlem i en av världsorganisationerna för scouterna, WOSM för pojkar och WAGGGS för flickor.

Tidningar

Scouterna har två medlemstidningar:

• En webbtidning för äldre scouter, Scoutnytt.
  • En papperstidning för yngre scouter, Scouten.

Scoutnytt är en webbtidningen för ledare och för dig som är 13 år eller äldre. Scoutnytt är en del av webbplatsen Scoutservice.

Scouten är en papperstidning för dig som är under 13 år. Du får den fyra gånger per år, direkt i brevlådan. Den är framför allt skriven för dig, men även scoutledare och andra vuxna kan uppskatta den.

Alla medlemmar är försäkrade

Kåren och alla våra medlemmar är försäkrade genom JLT och Svedea. Läs mer om våra försäkringar på scoutservice.se.

Avsluta medlemskapet om du slutar

Säg till din avdelningsledare så snart som möjligt om du eller ditt barn slutar på scouterna. Då undviker du att få en ny faktura eller påminnelse. Dessutom kan vi snabbare erbjuda en plats de som väntar om vi har kö.

Adressändring

Säg till din avdelningsledare om du har ny adress eller nya kontaktuppgifter.

Hur kan jag som vuxen engagera mig?

Scouterna är beroende av att vuxna ställer upp och hjälper till. Som vårdnadshavarevuxen kan du bidra till verksamheten på många olika sätt.

Du kan engagera dig olika mycket

I och med att scouterna bygger på frivilligt engagemang är det helt upp till en själv att bestämma hur mycket och vad du vill hjälpa till med. Detta varierar ofta över tiden. Hur mycket du vill engagera dig kan variera över tid, du bestämmer själv hur mycket och vad du vill göra.

Du kan till exempel hjälpa till på avdelning, vara med och hjälpa till i samband med läger och övernattningar, eller om du föredrar att engagera dig som funktionär i kåren. En funktionär kan hjälpa till med en rad olika saker t.ex. att se till att våra tält och lägerutrustning är redo för nästa läger, utveckla våra webbsidor, planera vår årliga semmelbasar eller annan inkomstbringande aktivitet eller se till att våra lokaler funkar för scouting på bästa sätt. Vi har en fin kåranda.

Att vara ledare

En del vårdnadshavare vuxna prövar på att vara ledare, antingen en termin eller flera. Det går bra att vara ledare även om du inte har någon tidigare erfarenhet av scouting, eftersom du är tillsammans med våra kunniga avdelningsledare. Om du känner dig oerfaren går det att börja som ledarassistent.

Avdelningarna utgör stommen i vår kår. Som ledare i på en avdelning ingår du i ett ledarteam. Tillsammans ansvarar ni för att det blir bra scouting på avdelningens verksamhet. Att vara scoutledare innebär ett ständigt lärande och nya erfarenheter. Vi jobbar i ledarteam, för att våra olika personligheter och kompetenser ska komplettera varandra så att vi kunna möta så många olika barn som möjligt. När vi jobbar i team kompletterar och lär av varandra. Det finns ledarkurser för olika nivåer, som kåren erbjuder alla aktiva vuxna.

Kontakta Bagarmossens scoutkår

Våra två kårordförande: