Bagis-skylt-hero2

Om kåren

Vi har funnits i Bagarmossen sedan 1955!

Vår kår består av ca 280 medlemmar och vi håller till i vår lokal i Bagarmossens skola. För oss är det viktigt att alla får vara med.

Vår kår har funnits i Bagarmossen sedan 1955 och har scouter som kommer från Bagarmossen och Skarpnäck.

Vår organisation
Engagera dig i kåren
Lokalen
Historia

Kårhalsduken

Färgen på kårhalsduken är orange med blå kårsymbol "Bag"

Kårropet

Ej kan havet, ej kan vinden
rubba foten, bleka kinden
på ett gäng från Bagarmossen

Vår organisation

En scoutkår kan variera i storlek. Scouternas största kår har runt 700 medlemmar. Vår kår har ca 240 medlemmar.

I vår kår har vi 7 avdelningar fördelade på två spårar-, två upptäckar-, en äventyrar- och en utmanar- och roveravdelning och en nyuppstartad avdelning med familjescouting.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan antingen i vår lokal eller på en bestämd plats ute.

mer om våra avdelningar

Kåren leds av en av kårstämman vald styrelse, med två ordförande. Så här ser sammansättningen av ledamöter i vår styrelse ut just nu:

Sara Ljungblad Söderlund och Malin Brandt – kårordförande
Lina Constantino – sekreterare
Liza Piotrowska – kassör
Ninni Lundblad – ledamot
Frida Engström – ledamot
Jenny Hansen – ledamot
Emil Galaup – ledamot
Ester Mendel-Hartvig – suppleant

Kåren har en rad andra ideellt arbetande volontärer med följande ansvarsposter och uppgifter:

Ledarrekrytering och utbildning
Introduktion av nya ledare: Erik Carlsson och Malin Brandt
Kårutbildningsansvarig: Malin Brandt
Avdelningsutveckling: Ninni Lundblad och Martina Strand Nyhlin

Lokal och material
Materialansvarig:  Erik Carlsson
Lokalfogde: Lotta Björkman

Ekonomi
Bidragsombud: Ada Fredelius

Medlemsutveckling
Medlemsregistrerare: Ordförande samt avdelningsledare
Internationellt ombud: Posten är vakant och styrelsen uppmanar kårens medlemmar att anmäla intresse
Köadministration med ansvar för intresselistan:  Sofia Hällsten

Hemsidesansvarig:  Jimmie Hjärtström
Ansvarig för kårens interna nyhetsbrev: Frida Engström

Engagera dig i kåren

För dig som är förälder, mormor/farmor, morfar/farfar eller annan vuxen med vilja att engagera dig i kåren finns det alltid uppgifter att ta tag i.

Jag vill engagera mig!

Lokalen

Vår scoutlokal ligger i Bagarmossens skola. Vi drar nytta av att  vi har nära till Nackareservatet.

I lokalen finns ett stort lekrum, lägerbålsrum och ett mötesrum med kök. Vi har också ett lägerförråd för allt som behövs för hela kåren när vi är på läger.

Adress: Rusthållarvägen 5

Historia

1955 startades två scoutkårer i Bagarmossen, pojkscoutkåren Bagarmossens scoutkår som var en del i Svenska Scoutförbundet SSF och KFUK-KFUM Bagarmossens scoutkår. Kårerna gick så småningom ihop och bildade Bagarmossens scoutkår. Ett försök att starta upp flickscouting i kåren gjordes 1956 men på grund av ledarbrist tog det först till 1963 innan tjejer fick börja scouta i Bagarmossen. Storleken på kårens verksamhet har varierat genom åren, genomsnittet har ofta varit kring 100 medlemmar. Såvitt vi vet så har kåren aldrig varit så stor som nu då vi har 240 medlemmar.