Ledarstipendium till kårledare

Gemensamt,Mårddjuren
22 oktober, 2016 av annabendt

Hanna Eriksson, som är ledare på vår Upptäckaravdelning Mårddjuren har utsetts till en av Stockholms stads tretton ungdomsledarstipendiater 2016. Efter många år som scout i kåren började Hanna som 19-åring, för sex år sedan, som ledare i kåren, först hos Spårarna (Skalbaggarna) och sedan hos Upptäckarna (Mårddjuren).

Hanna har även representerat sin avdelning i kårstyrelsen under de senaste tre åren. Stipendiet delas ut av idrottsnämnden för insatser som ”bör uppmärksammas och belönas”. Hanna och kåren får utöver äran, 5000 kronor var.

Vi är extra glada åt att Hanna valt att engagera sig som ledare i kåren med tanke på att hon har Aspergers syndrom. Mycket som är enkelt för andra ledare kräver mycket av Hanna.

Hanna har själv initierat en dialog med sina ledarkollegor om hur ansvaret i ledarteamet ska fördelas så hon kan bidra på bästa sätt.

Genom att nominera Hanna till Stockholms stads barn- och ungdomspris ville vi i kåren visa vår uppskattning för Hannas engagemang och samtidigt lyfta fram Hanna som en förebild som engagerar sig trots att hon med sin neuropsykiatriska funktionsnedsättning har andra förutsättningar än många andra ledare. Hanna säger så här:

”Det roligaste med att vara scoutledare är att få uppleva saker man inte skulle ha upplevt annars samtidigt som man ger barn en meningsfull fritid. Det är mycket jobb men väldigt roligt. Scouting har hjälpt mig utvecklas som person och visat att jag klarar saker jag inte visste att jag skulle klara. Scouting ger gemenskap och personlig utveckling för alla inblandade.”