Explorer belt

Mossfolket
14 augusti, 2016 av annabendt

21 dagar i ett främmande land, Portugal, vilken upplevelse.

Under tio av dessa dagar vandrade jag och en scout kompis, Jesper, 190 km genom Portugals landsbygd.  Det började med att vi blev avsläppta i en liten by med en karta i hand och med en bunt uppgifter att utföra.

Reglerna var enkla, vi skulle ta oss till en stad, Tomar, på tio dagar. Vi fick inte betala för tillagad mat eller tältplats och vi skulle dessutom lösa ett antal uppgifter längs vägen.

Under dessa dagar råkade vi ut för många äventyr och träffade många trevliga människor. En dag fick vi sova bakom ett övergivet hus och en annan dag på en brandstation.

Många av de människor vi mött kommer vi aldrig att glömma, inte dem tyska Hinduerna eller byn Pavias borgmästare som hjälpte oss när vi behövde det.

Resan har verkligen gett ett nytt perspektiv på vad som är möjligt att göra inom scouterna, även sådant som många tror är omöjligt. Att vandra med tung packning i 10 dagar i ett varmt land utan att kunna språket, låter kanske omöjligt? Men, tack vare stödet som vi fått hemifrån och från arrangemangets ledare var det möjligt.

Denna resa är en upplevelse jag kommer att minnas för resten av mitt liv.

Hälsningar Gustav Wettermark