Jamboree 2017

Mårddjuren,Mossfolket,Rover,Rovfåglarna
27 augusti, 2017 av annabendt

Vi var trettio scouter och ledare som, tillsammans med dubbelt så många deltagare från Kärrtorp, begav oss till det som flera efteråt sa var det bästa scoutläger de någonsin upplevt.

Vi reste till Skåne och Rinkaby i ett museitåg tillsammans med ett tusental andra scouter från Stockholmstrakten och bytte till hemresan upp oss från tredje till första klass i vagnar som gissningsvis var tillverkade på 40-talet och sedan lappade och lagade i många omgångar.

Tillsammans med 11 000 andra scouter och ledare, främst från Sverige men också från en rad andra länder, t ex Israel, Frankrike och våra tältplatsgrannar från Skottland, som kompletterade Björns dragspelande med säckpipa vissa mornar och kvällar. Jamboreen var ett enda stort smörgåsbord av allehanda aktiviteter, både små och stora utmaningar.

Till det häftigaste hörde Äventyrarnas många enorma, prydligt surrade och uppraddade katapulter där det tävlades om vem som kunde skjuta längst, Upptäckarnas hoppborgs-labyrint och Utmanarnas strandhäng med eldar och bad vid havet. Fantastiskt lyckade var också våra gula mössor som gjorde att vi och våra Kärrtorpsvänner stack ut i vimlet.

Och det var också fantastiskt roligt att vår Abi och vår Nermin fick delta i den stora pampiga lägeravslutningen, svara på frågor inför folkhavet samt på stora scen ta emot en nyckel för att öppna upp scouterna för fler. Vi är redan nu förväntansfulla och så glada att Scouterna bestämt sig för att ordna hel-svensk Jamboree var fjärde år.

/Veronica